Czas na podsumowanie drugiego pełnego miesiąca istnienia bloga! Styczeń to u mnie czas zmian, kultywacji postanowień i start kanału na YouTube. 

Był to też czas intensywnych prac programistycznych, ponieważ musiałem dokończyć dwa projekty związane z biblioteką Emgu CV oraz trzy artykuły zewnętrzne.

Poniżej dowiesz się między innymi o tym:

  • Ile dokładnie osób odwiedziło bloga w styczniu?
  • Jak oceniam pierwsze filmy na YouTube?
  • Jak bardzo urosły moje Social Media w ciągu tego miesiąca?
  • Ile pieniędzy wydałem, a ile zarobiłem?
  • Jakie mam postanowienia na nowy rok?

Na te pytania odpowiem szczegółowo poniżej. Zapraszam!

Wprowadzenie

Jest to drugi pełen miesiąc istnienia bloga i mogę śmiało napisać, że wyglądał on zupełnie inaczej niż ten poprzedni. Wiele rzeczy w tym miesiącu zrobiłem inaczej — może nie do końca lepiej niż w grudniu. 

Najwięcej zmieniło się w moim świadomym podejściu do paru rzeczy, które bezpośrednio odbiły się na tym, w jaki sposób funkcjonuje blog. Był to też miesiąc, gdzie z kilku źródeł wpłynęło trochę pieniędzy i mogę uznać to za pierwszy zarobek z blogowania!

Przejdę już do konkretów.

Styczeń w słowach

Pierwszy miesiąc nowego roku to u większości z nas postanowienia. Nie inaczej było u mnie. Oczywiście nie są to u mnie diametralne zmiany, ale zaprzestałem kilku rzeczy na koszt zdrowych nawyków. Po pierwsze wyeliminowałem cukier wraz z końcem roku i była to chyba najlepsza decyzja. Po 31 dniach bez cukru czuję się rewelacyjnie. Drugą wyeliminowaną z diety substancją jest kawa, którą zastąpiłem naparami i dwoma litrami dziennie wody. Skrupulatnie liczę te ilości i to też bardzo poprawiło moje samopoczucie. Do tego dołożyłem codzienną aktywność sportową (spacer, siłownia) i minimum jeden zdrowy posiłek dziennie wraz co najmniej czterema warzywami lub owocami.

Efekt? Spadło mi na wadze trochę ponad dwa kilogramy!

Nie mogę nie wspomnieć o książkach. Przeczytałem ich w styczniu pięć, co jest moim osobistym rekordem. Pisałem o tym w Social Media. Efektem takiej ilości jest kolejne postanowienie, czyli czytanie minimum 30 minut dziennie. 

Reszta nawyków dotyczy głównie spraw związanych z blogiem. Postanowiłem rozmawiać codziennie z co najmniej dziesięcioma osobami na tematy programistyczne i pomagać tym osobom. Są to głównie rozmowy przez Instagrama i Facebooka z czytelnikami bloga.

Dodatkowo dodaję codziennie pięć merytorycznych komentarzy na blogach innych osób. Ostatnim z głównych postanowień jest pisanie tekstów przez minimum 30 minut dziennie. O efekcie, jaki osiągnąłem, napiszę w kolejnym akapicie.

Jak widzisz, warto mieć nawyki i skutecznie je kultywować!

Pisanie

Po pierwsze pisanie. Codzienne tworzenie treści przyniosło ciekawy efekt. W tym czasie napisałem łącznie 8 artykułów o średniej długości 1500 słów. Trzy z tych artykułów są artykułami dla innych podmiotów i zapewne jeszcze w lutym będzie ich premiera. Będę na pewno ogłaszał na SM.

12 000 słów w 31 dni to ponad 380 słów dziennie. Jest to bardzo dobry wynik, zwłaszcza że pisanie w niektóre dni idzie mi bardzoooo ciężko!

Oczywiście nie mogę zapomnieć o tym, że jeden z tych artykułów jest przełomowy, bo jest to pierwszy wpis z serii „Kurs Python 3 by MR” – więcej w linku.

Kanał YouTube

Teoretycznie słabsze wyniki statystyk bloga w styczniu są wynikiem między innymi mojego mniejszego skupienia na promocji bloga. Postanowiłem postawić na treści. Oprócz artykułów zacząłem również tworzyć materiały wideo. Case study z tego typu działań nagram, jak zbiorę więcej doświadczenia i uwag. Aktualnie mogę podzielić się kilkoma rzeczami.

Po pierwsze, jest to w moim życiu coś nowego. Na serio! Powoduje to na początku okropnie duży dyskomfort. Nagle okazuje się, że mam dziwny głos, dziwnie wyglądam, mam problemy z płynną mową. Trzeba wtedy pilnować tego, co i jak się mówi. 

Mówienie do kamery to idealne ćwiczenie na poprawę mowy!

Uwierz mi jednak, że po pokonaniu tej bariery i wyjściu ze swojej strefy komfortu bardzo wiele zaczyna się zmieniać. Pewność siebie idzie w górę. Dodatkowo zauważyłem, że po nagraniu tych kilku odcinków zacząłem bardziej płynnie składać zdania. Głośniej mówię i pilnuje denerwujących przerywników.

Co do statystyk. Nagraliśmy łącznie ponad 5 godzin materiału, z czego powstało 3 odcinki o łącznej długości przekraczającej 30 minut. Dodatkowe dwa materiały są w montażu. Miałem montować sam, ale zrezygnowałem z tego pomysłu.

Po pierwsze, wśród moich znajomych z branży znalazł się Patryk, który na video zna się jak mało kto. Robi świetną pracę wokół przygotowania materiałów i ich montażu. 

Po drugie, po prostu najzwyczajniej w świecie brak mi czasu. 

Współprace

Kolejnym krokiem naprzód, jeżeli chodzi o bloga, jest zakładka Współpraca. W nowym roku stawiam mocno na współpracę z innymi podmiotami i blogerami. Tylko wspólna pasja i dążenie do celu może pomagać w osiąganiu założonych rzeczy. Tak jak mówiłem, rozpocząłem od współpracy z Patrykiem w kwestiach Social Media z naciskiem na YouTube. 

Poza tym cały czas aktywnie współpracuję z firmą MRSolutions, dodatkowo bardzo fajny wywiad przeprowadziłem z Krzysztofem z bloga Prosta Matematyka.

Gościnnie utworzyłem dwa artykuły dla portalu JPK Traders. Ostatnim z czterech partnerów jest konferencja 4Developers, której zostałem partnerem medialnym. 

Jeżeli masz pomysł na to, by razem coś podziałać, to zapraszam do kontaktu — zarówno przez formularz kontaktowy, jak i Social Media!

Statystyki

Patrząc na poniższe statystyki, można wywnioskować, że ilość odwiedzin wyklarowała się i widać już dość liczną grupę stałych odbiorców. Udało się też zarobić trochę złotych i w małej części pokryć wydatki związane z prowadzeniem tego typu medium.

Łącznie koszty to 727,16 zł oraz 489,25 zł zarobków.

Koszty:

  • Serwer – 24,99 zł
  • Reklama na Facebook – 155,28 zł
  • Kursy – 39,99 zł
  • Książki i czasopisma – 78,14 zł
  • Video – 78,00 zł
  • Dropbox – 50,76 zł
  • Gimbal – 300,00 zł

Zarobki:

  • Całość – 489,25 zł netto 

Łącznie koszty na blogu od listopada i końca stycznia to dokładnie 3459,50 zł.

Social media

Jednym z moich małych postanowień na nowy rok było to, by ograniczyć Social Media. Zaprzestałem między innymi promocji bloga na forach oraz na innych grupach. Uwidoczniło się to w statystykach oraz ogólnym rozgłosie w SM. 

Nie przeszkadza to jednak w tym, by liczby obserwujących osób rosły. Podparte jest to dodatkowo płatnymi reklamami na Facebook. Traktuję je jednak jako forma eksperymentu. 

Poniżej pełne statystyki z dwóch miesięcy.

Facebook

Grudzień 2019: 736 polubień / 756 obserwujących / 34 posty 

Styczeń 2020: 1134 polubień / 1161 obserwujących / 46 postów / 489 osób na grupie


Instagram

Grudzień 2019: 1063 obserwujących / 108 postów

Styczeń 2020: 1236 obserwujących / 138 postów


LinkedIn

Grudzień 2019: 2595 osób / 32 publikacji

Styczeń 2020: 2922 osób /  43 publikacje


Twitter

Grudzień 2019: 231 osób / 114 tweetów

Styczeń 2020: 276 osób / 157 tweetów


YouTube

Grudzień 2019: brak statystyk

Styczeń 2020: 3 video / 163 sub

Blog w liczbach

W styczniu widać spadek zainteresowania artykułami. Jest to jednak spowodowane przede wszystkim tym, o czym wspomniałem wyżej oraz przemijaniem gorącego czasu na moją twórczość. Pierwsza ciekawość została zaspokojona. Dodatkowo jednym z moich postanowień jest to, by skupić się bardziej na budowaniu contentu, a nie na przypadkowych osobach, które trafiają na bloga poprzez szeroko zakrojony Social Media Marketing.

Działania oparte na dobrych treściach widać już powoli gołym okiem. Chociażby po tym, że wiele osób zaczyna trafiać na bloga z wyszukiwarek internetowych. Jest to chyba najlepszy na ten moment wyznacznik jakości bloga. 

Dodatkowo ilość wiadomości od czytelników też się zwiększyła. Treści mojego bloga zaczynają być udostępniane na innych blogach, w SM czy nawet w jednej z prac studenckich — autor sam napisał z prośbą o zgodę na użycie moich materiałów.

Luty pod tym względem zapowiada się podobnie, zwłaszcza że końcówkę miesiąca będę spędzał na wakacjach i pracował mniej intensywnie!

Poniżej pełne statystyki z dwóch miesięcy.

Pełne statystyki na przestrzeni dwóch miesięcy

Komentarzy i wiadomości

Grudzień 2019: 68 komentarzy / 80 wiadomości

Styczeń 2020: 83 komentarzy / 102 wiadomości


Zapisani na Newsletter

Grudzień 2019: 56 wszystkich / 51 potwierdzonych

Styczeń 2020: 346 wszystkich / 260 potwierdzonych


Użytkownicy

Grudzień 2019: 4253 unikalnych użytkowników

Styczeń 2020: 1887 unikalnych użytkowników


Nowi użytkownicy

Grudzień 2019: 3881 nowych użytkowników

Styczeń 2020: 1577 nowych użytkowników


Sesje

Grudzień 2019: 6236 wejść

Styczeń 2020: 2997 wejść


Sesje na użytkownika

Grudzień 2019: 1,47

Styczeń 2020: 1,59


Odsłony

Grudzień 2019: 9188 łącznych wyświetleń strony

Styczeń 2020: 5230 łącznych wyświetleń strony


Strony/sesja

Grudzień 2019: 1,47 strony na jedno wejście

Styczeń 2020: 1,75 strony na jedno wejście


Śr. czas trwania sesji

Grudzień 2019: 1 minuta 17 sekundy

Styczeń 2020: 1 minuta 41 sekundy


Współczynnik odrzuceń

Grudzień 2019: 79,19%

Styczeń 2020: 71,97%


Ilość z ruchu organicznego

Grudzień 2019: 104 wejść z wyszukiwarek internetowych

Styczeń 2020: 174 wejścia z wyszukiwarek internetowych

Rysunek 1. Pełne statystyki bloga za miesiąc styczeń 2020.

Podsumowanie

I to by było na tyle, jeżeli chodzi o podsumowanie. Jakoś ciężko mi się zbierało do napisania tego artykułu. Napisz proszę w komentarzu, co sądzisz o tego typu podsumowaniach.

Może czegoś brakuje? Czegoś jest za dużo?

Może więcej prywatnych aspektów mojego życia?

Wybiegam już powoli myślami do przodu, bo za trzy tygodnie lecimy do Tajlandii. Przez to moja obecność, chociażby w Social Media będzie jeszcze bardziej ograniczona. Miejmy nadzieję, że przywiozę więcej energii i nowych pomysłów z drugiego końca świata.

Sprawdź w wolnej chwili dwie książki, które na nowy rok pozwolą Ci lepiej zarządzać czasem!

PS. Będę wdzięczny za komentarze pod tym postem!

PS2. Czeka też na Ciebie prezent. Wystarczy, że zapiszesz się na Newsletter poniżej!

PS3. Dołącz do naszej grupy na Facebook!


Subskrybuj

Zapisz się na Newsletter, odbierz NAGRODĘ w postaci e-booka z 10 omówionymi algorytmami pojawiającymi się w pytaniach podczas REKRUTACJI..

Dodatkowo otrzymuj co niedzielę informacje na temat nowych wpisów, wiadomości ze świata IT i matematyki oraz ciekawych wydarzeniach. Nie przegap i dołącz już dziś do 914 osób!.
Autor

👨‍💻 .NET and Python programming passionate 🏦 Digtial Banking Solutions 🎓 Student 📊 Psychology 📚 Bookworm 🏠 Warsaw

6 komentarzy

  1. Blog się rozwija i to jest najważniejsze 🙂 bo trzeba pogodzić czy chcesz w pełni zarabiać na blogu czy robisz to bo lubisz 🙂 jak to drugie to kasa jest fajnym dodatkiem, nawet jak wyjdziesz na 0 to jesteś na plus. Pracujesz nad własnym brandem a blog jest mega wizytówka :))

    • Tak, blog jest mega zajawką dla mnie 🙂 uwielbiam pisać tu artykuły 🙂 nie nastawiam się na zarabianie, jeżeli uda się kurs spieniężyć i pomagać innym osobom to dla wszystkich będzie to korzystne!

      Pozdrawiam, Mateusz.

  2. Jeżeli mógłbym coś podpowiedzieć, to w biznesie trzeba słuchać klienta. A zaglądając tu z ciekawości gram rolę klienta.
    A z punktu widzenia klienta, który chciałby się nauczyć nowocześnie projektować, to chciałbym zobaczyć jak wygląda praca grupowa w korporacji i każdy kto jest zainteresowany poznaniem środowiska od tej strony niech się wypowie.
    Bo ja bardzo chętnie poznałbym drzewo hierarchii w takiej grupie i poszczególne pola odpowiedzialności.

    M.G.

  3. Cześć Mateusz,
    Bardzo fajne i klarowne podsumowanie miesiąca. Pytanie – skąd pierwsze dochody? Reklamy? Współprace?
    Co do „spadającego zainteresowania” blogiem, to rzeczywiście nie ma chyba co patrzeć na przypadkowy ruch generowany z SM, tylko trzeba się skupić na osobach, które regularnie odwiedzają bloga. Myślę, że dobrze poprowadzony kurs Pythona może zdecydowanie zwiększyć liczbę Twoich fanów i przyszłych klientów.
    Pozdrawiam,
    Krzysiek

    • Cześć, dziękuje Krzysztofie za komentarz. Co do zarobków to są to współpracę z innymi podmiotami. Uzyskane w 100% dzięki zasięgom bloga.

      Pozdrawiam, Mateusz.

Napisz komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.